Sunday, January 3, 2010

Keperluan Air


Air juga merupakan makhluk Allah yang bernyawa. Dengan keizinan daripada-Nya, ia mampu menyembuh dan memudaratkan seseorang, kerana dalam Islam ada kaedah-kaedah tertentu yang menggunakan air, untuk mengubati penyakit. Air boleh didefinasikan sebagai cecair yang terbentuk daripada dua bahagian hidrogen dan satu bahagian oksigen. Secara geografinya, air yang digunakan oleh manusia berpunca daripada air hujan.

Firman Allah di dalam Al Quran:

"Dan daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup, maka mengapakah mereka tiada juga beriman"
Surah al Anbia' : 30

Satu daripada tips kesihatan dan kecantikan yang selalu kita dengar ialah amalan meminum air yang banyak. Biasanya, pengambilan air dikaitkan dengan kelembapan dan kesegaran kulit. Dengan meminum banyak air bersih ia dapat membantu membuang toksin dalam badan, menjaga kesihatan kulit dan juga membantu membakar kalori dalam badan.

Air adalah komponen kimia badan yang secara purata merangkumi 60 peratus daripada berat badan. Bagaimanapun, sering timbul persoalan berapakah jumlah air yang diperlukan tubuh kita sehari? Betulkah setiap orang dewasa memerlukan air antara 8-12 gelas sehari.

Formula berikut boleh dijadikan panduan kepada keperluan air dalam badan kita:

Berat badan/ = Jumlah air yang kita perlu dalam sehari
30 hari

47 kg/ = 1.5 liter
30 hari

Hasil kajian daripada America Collage of Sport of Medecine menunjukkan bahawa kekurangan air didalam badan seseorang boleh menyebabkan kepada keadaan berikut:

>Kekurangan air sebanyak 1% tubuh menyebabkan anda berasa haus.
>Kekurangan air sebanyak 2% menyebabkan wajah anda menjadi pucat.
>Kekurangan air 3% akan membuat anda tidak bermaya untuk melakukan sebarang aktiviti harian.
>Kehilangan 4% air akan menyebabkan ketahanan otak menurun hingga 30% dari kemampuan optimal.
>Kekurangan 5% air akan menyebabkan fungsi mental anda akan terganggu pada saat tidur.
>Kehilangan 10% boleh membawa maut.

Oleh yang demikian, air yang bersih adalah amat penting kepada tubuh badan kita bagi mengekalkan tahap kesihatan dan kecerdasan.

StumbleUpon.com

0 comments: